Egy király New Yorkban
Az Egy király New Yorkban Chaplin utolsó filmje, amelyben főszerepet játszik. A pénzzel hadilábon álló Shahdov királyról szóló komédiát sokan Ameika-ellenesnek tekintik, de ha nem politikai célokból nézzük a filmet, akkor egy kissé fáradt, de azért még mindig kacagtató Chaplin-komédiát kapunk Ameikáról és a korszak vívmányairól.
Az Egy király New Yorkban-nal Chaplin volt az első filmkészítő, aki, szatírával és gúnnyal, fel merte fedni azt a paranoiát és politikai intoleranciát, ami hatalmába kerítette az Egyesült Államokat az 1940-es, 50-es évek hidegháborús korszakában.
Magának Chaplinnek is keserű személyes tapasztalata volt a korabeli Amerika beteges közérzetéről. A jobboldal és az FBI (Szövetségi Nyomozó Iroda) ideális célpontot talált benne – egy külföldi, aki soha nem vette fel az amerikai állampolgárságot és akinek munkája nagy vonzerővel bírt a humanisták és radikális entellektüelek körében, akiket most a társadalom ellenségeinek tekintettek. A 40-es évek végére a Chaplin elleni politikai és személyes támadások annyira kínzóvá váltak, hogy 1952-ben örült, amikor arra a döntésre kényszerült, hogy örökre elhagyja Amerikát, és Európát válassza otthonának.
A filmkészítés folytatása száműzöttként nagy kihívást jelentett. Már 70 felé közeledett. Negyven éven át élvezte saját stúdiójának és állandó alkalmazottakból álló stábjának luxusát, akik ismerték munkamódszerét. Most azonban idegenekkel kellett dolgoznia, költséges és barátságtalan bérelt stúdiókban. A régi időkben annyi időt tölthetett a filmezéssel, amennyit csak akart, addig próbálkozva a dolgokkal újra és újra, amíg elégedett nem lett velük. Most minden perc pénzbe került. Ilyen kényszerek alatt dolgozva, Chaplin az Egy király New Yorkban forgatását nála rekord időnek számító tizenkét hét alatt fejezte be. A filmen meglátszik ez a feszültség.
A történet New Yorkban játszódik, de Chaplin kénytelen volt londoni helyszíneket használni, amelyek gyakran egy cseppet sem meggyőzőek. Chaplin a mozizás egyik legnagyobb operatőrét, Georges Périnalt alkalmazta, de általában olyan nagy sietségben voltak, hogy nem tudott elegendő időt biztosítani neki a díszletek alapos megvilágítsára, így a képek gyakran kopottaknak tűnnek. A forgatókönyvnek jót tett volna egy alapos szerkesztés. Amerikáról alkotott gúnyos nézőpontjával Chaplin túl sok mindent céloz meg – a szélesvásznú mozit, TV reklámokat, plasztikai sebészetet, társadalmi szerepjátsztást. Chaplin ragaszkodott ahhoz, hogy a szándéka nem az volt, hogy politikai filmet készítsen, hanem az, mint mindig, hogy megnevetesse az embereket. Mégis ennek a kevéssé tökéletes filmnek a lényegét egy erős és hatásos elemzés adja a politikai intoleranciáról és annak végső áldozatairól.
Itt a legvégső áldozat a kisfiú, Rupert Macabee, aki elveszti önbecsülését, amikor az UAAC kihallgatói egy csellel ráveszik, hogy árulja el szülei barátainak politikai kapcsolatait. Érdekes összehasonlítani az Egy király New Yorkbant egy korábbi filmjével, A kölyökkel, amelyben ugyancsak egy kisfiú a központi alak, a beteg társadalom végső áldozata. A kölyökben a társadalmi igazságtalanság következménye a fizikai nélkülözés. Az Egy király New Yorkban a gyerekkel valami sokkal rosszabb történik – becsülete, lelkiismerete és lelke sérül meg.
A kisfiú szerepe döntő fontosságú – úgy, mint A kölyökben Jackie Coogan, gyakorlatilag itt is egy Chaplin melletti főszerepről van szó. Az utolsó pillanatokban döntötték el, hogy saját fiát, a legidősebb Michael-t választják, aki akkor 10 éves volt. Michael szülei azt gondolták, hogy fiúk valódi azonosságát elrejtik a John Bolton álnév alá, de a kisfiú ragaszkodott hozzá, hogy megtarthassa saját nevét. Előadása tökéletesre sikerült. Rupertet undok, koraérett kölyökként játssza, de ugyanakkor bemutatja sebezhetőségét is. Később Chaplin és felesége arról vitatkoztak, hogy ki volt jobb színész, Michael vagy Jackie Coogan – Oona Chaplin mindig fiát hozta ki győztesként.
Mindettől eltekintve, kereskedelmi szempontból merészség volt Chaplin részéről úgy megcsinálni egy filmet, hogy tudhatta, nem fogják bemutatni Amerikában, s valóban, tizenhat évig nem is játszották ott. Európában a reakciók a filmmel kapcsolatban általában kedvezőek voltak. A kritikusokat nem zavarták a technikai jellegű hiányosságok, és a kiváló kritikus, Kenneth Tynan a film pozitív érdemének tekintette, hogy „Senki nem végzett a forgatókönyvön ’fényezést’, amely a filmipar kifejezése az éles szélek reszelésére és a hegyes fogak tompítására ..., egy finomítatlanul szabad film mindig előbbre való egy finoman lebutítotthoz képest”. Az Egy király New Yorkban Chaplinje – szemben hollywoodi kortársaival – határozottan és bátran butítatlan.
Megrendelés
The Chaplin Collection: A Woman of Paris / A King in New York
A The Chaplin Collection sorozat A Woman of Paris / A King in New York DVD-je két lemezes, dupla-filmes kiadás, amely most az Egy király New Yorkban mellett A párizsi nőt is tartalmazza - két különleges, kevéssé ismert alkotás egy csomagban, amely rajongóknak kihagyhatatlan. Most mind a két film digitálisan felújítva, rengeteg extrával és újrakevert hanggal, valamint A párizsi nő Chaplin eredeti zenéjével jelenik meg.
Mivel sem az európai Park Circus, sem az amerikai Criterion a Warner Bros. kiadványok újraforgalmazása során A párizsi nő / Egy király New Yorkban DVD-t külön csomagban nem adta ki, csak a nagy Charlie Chaplin: The Collection részeként, ezért ez a korábbi teljes Chaplin kollekció, a 2003-as Warner Bros. európai kiadása.
Hozzászólás
Hírek
Autó oldal |
Szeretne többet megtudni az autókról és a leghíresebb világmárkákról? |
Bern és Svájc |
Szereti a hegyeket vagy Svájcot?
|
Szavazás